Materiał informacyjny Subaru Polska
Marek Wicher
Subaru Safe8 oferuje 3 lata podstawowej gwarancji oraz 5 lat gwarancji specjalnej. Ta pierwsza obejmuje 36 miesięcy lub 100 tysięcy kilometrów przebiegu. Druga część programu rozszerza ochronę na kolejne 5 lat, tym razem bez limitu kilometrów.
Jednym z najważniejszych argumentów zwolenników elektromobilności, mających nas przekonać do przesiadki do pojazdów zeroemisyjnych, jest fakt, że auta elektryczne są prostsze w obsłudze i tańsze w serwisowaniu. Przy okazji startu programu 8-letniej gwarancji Subaru Safe8 sprawdzamy jak te kwestie wyglądają w przypadku Solterry.
W teorii wszystko się zgadza
Z racji konstrukcji, silniki elektryczne, co do zasady, są znacznie prostsze niż jednostki spalinowe, a także układy hybrydowe. W Solterze znajdziemy dwa elektryczne silniki osiowe każdy o mocy 109 KM oraz półosie przekazujące moc do poszczególnych kół.
W porównaniu do klasycznego układu Subaru S-AWD, model elektryczny pozbawiony jest skrzyni rozdzielczej (niezbędnej w przypadku napędu czterech kół), skrzyni biegów, sprzęgła, a także wału napędowego spinające przednie i tylne koła.
Jest prościej? Pewnie, że tak. Z tego faktu wynikają więc procedury serwisowe, które w przypadku auta elektrycznego – w dużym uproszczeniu – sprowadzają się do hasła: jeździć, obserwować!
Eksploatacja każdego samochodu narzuca nam cezury czasowe i kilometrowe, związane z obsługą wszelakich układów mechanicznych, hydraulicznych, czy też elektrycznych. Z tego też powodu przed rozpoczęciem użytkowania warto zapoznać się z dokładnym harmonogramem przeglądów serwisowych.
Wymiana oleju? TAK, ale za 6 lat
Porównując budowę silników spalinowych i elektrycznych, bez trudu dostrzeżemy znaczące różnice, które przekładają się na interwały serwisowe. Kompaktowe silniki elektryczne eAxle, w porównaniu do spalinowych typu bokser, nie potrzebują olejów, rozrządu, turbosprężarek, cieczy chłodzącej, katalizatorów, sprzęgła, filtrów EGR oraz DPF, a także układów wydechowych.
Rezygnując z tych elementów, a także – niestety – dźwięku silnika typu bokser, dostajemy ciszę, błyskawiczną reakcję na pedał gazu, jak też i prostszą konstrukcję. Składa się ona ze stojana z uzwojeniem, wirnika z samosmarującymi łożyskami oraz niewielkich przekładni na wyjściach silników elektrycznych.
Jeżdżąc Solterrą unikamy zatem corocznych wymian oleju i płynu chłodzącego, a czynności serwisowe ograniczają się do inspekcji, zaplanowanych według rocznego scenariusza lub 15 tysięcy przejechanych kilometrów.
Po 12 miesiącach użytkowania Solterry, przewidziany jest „mały” przegląd, obejmujący inspekcję wszystkich istotnych układów, a także wymianę filtra kabinowego klimatyzacji. Wszystko w cenie 990 złotych (stan na 8.03.2024 r.).
Druga wizyta w serwisie wymagana jest po kolejnym roku (albo następnych 15 tysiącach kilometrów), w celu wykonania większego przeglądu. Książka gwarancyjna przewiduje, że oprócz ponownej inspekcji większości podzespołów oraz wymiany filtra klimatyzacji, dbając o bezpieczeństwo Subaru nakazuje również wymianę płynu hamulcowego. Ten przegląd kosztuje 1290 zł.
Późniejsze interwały w cyklu rocznym lub po 15 tysiącach kilometrów zaplanowane są według naprzemiennej kolejności mały / większy przegląd, aż dojedziemy do 72 miesiąca eksploatacji lub przebiegu 90 tysięcy kilometrów.
Wtedy zalecane jest wykonanie dużego przeglądu, który, oprócz ogólnej kontroli najważniejszych układów, obejmuje także wymianę oleju w przekładniach. Taki pakiet usług kosztuje 3290 zł.
Materiały eksploatacyjne wciąż jednak potrzebne
Użytkowanie samochodu elektrycznego zwalnia nas z obowiązku okresowego dbania o wiele podzespołów typowych dla aut spalinowych, jednak nie dotyczy to materiałów eksploatacyjnych. Płyn do spryskiwaczy, tarcze hamulcowe, klocki, ogumienie – o tym wszystkim należy pamiętać jeżdżąc zeroemisyjną Solterrą.
Mając w pamięci sportowe DNA samochodów Subaru istotnym elementem każdego modelu jest układ hamulcowy. Elektryczna Solterra w tym obszarze pozwala na… małe oszczędności, a nawet niewielkie zyski.
Dzięki trybowi S PEDAL DRIVE, zeroemisyjnym SUV-em można jeździć z minimalnym obciążeniem podstawowego układu hamulcowego, a to z racji wykorzystania procesu rekuperacji. Manetkami przy kierownicy można ustawić 4 stopnie odzyskiwania energii w czasie hamowania. Użycie standardowych, ciernych elementów układu hamulcowego ogranicza się jedynie do zatrzymania w miejscu auta, które spowolniło w wyniku rekuperacji do prędkości rzędu kilku kilometrów na godzinę.
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych? Tak, jest konieczna, ale po przejechaniu znacznie większych dystansów niż w konwencjonalnych samochodach. Kiedy? O tym zdecyduje styl jazdy kierowcy oraz doradca serwisowy w trakcie przeglądu, który za każdym razem oceniać będzie stopień zużycia klocków.
Ważnym aspektem jazdy z wykorzystaniem rekuperacji jest odzyskiwanie energii w trakcie hamowania, co przekłada się na zwiększenie zasięgu elektrycznego Subaru. Solterra w czasie jazdy miejskiej, a więc wtedy, gdy w dużym stopniu „rekuperujemy” energię, może pochwalić się zużyciem na poziomie 18 kWh/100 km, co przy akumulatorze mieszczącym prawie 72 kWh energii (netto) wystarczy na przejechanie ponad 400 kilometrów.
Wymiana płynu chłodzącego? Tak, ale niezbyt często
Płyn chłodzący w elektryku? Owszem, występuje i potrzebny jest w celu utrzymania optymalnej temperatury pracy akumulatora trakcyjnego. W zimie samochód go podgrzewa, a latem chłodzi, aby bateria pracowała efektywnie przez wiele tysięcy kilometrów.
Co w kwestii wymiany płynu chłodzącego mówi książka serwisowa? Należy jej dokonać nie wcześniej niż po przejechaniu 160 tysięcy kilometrów lub w ósmym roku eksploatacji auta.
Subaru Safe8, czyli osiem lat spokoju
Seryjny program Subaru Safe8 oferuje 3 lata podstawowej gwarancji oraz 5 lat gwarancji specjalnej. Ta pierwsza obejmuje 36 miesięcy lub 100 tysięcy kilometrów przebiegu. Druga część programu rozszerza ochronę na kolejne 5 lat, tym razem bez limitu kilometrów.
Gwarancja specjalna obejmuje wszystkie części mechaniczne, elektryczne, elektroniczne, pneumatyczne i hydrauliczne, które zostały oryginalnie zamontowane na stałe przez Subaru lub autoryzowane serwisy. Oczywiście materiały eksploatacyjne nie wchodzą w ochronę gwarancyjną, ale to jest jak najbardziej zrozumiałe.
Co ciekawe, elektryczna Solterra dodatkowo posiada gwarancję na akumulator trakcyjny. Subaru zapewnia, że w czasie 8 lat (lub do przebiegu 160 tysięcy kilometrów) bateria będzie trzymała parametry, a stopień degradacji w tym okresie lub na tym dystansie nie przekroczy 30 procent wyjściowej pojemności.
Pozostaje pytanie, czy obsługa elektryka jest prostsza? Zdecydowanie tak. Z racji prostszej konstrukcji ryzyko awarii mechanicznej jest mniejsze, wobec czego wystarczy ładować i cieszyć się jazdą. A o terminie inspekcji przypomni powiadomienie w markowej aplikacji Subaru Care, dostępnej na smartfony z Androidem oraz iOS.